Rigtig mange virksomheder benytter flittigt online kanaler i deres samlede markedsføringsstrategi. Og det er klart, eftersom langt de fleste på daglig basis bruger internettet og sociale medier. Her vil vi kort redegøre for de forskellige kanaler, hvad de kan bruges til – og hvordan man bruger dem.

 

Du kan læse mere meget om online markedsføring hos Webenable.dk.

 

Facebook

Et velkendt socialt medie, som langt størstedelen af alle danskere befinder sig på. Og det er også en attraktiv annonceringsplatform, som er et vigtigt element i utrolig mange virksomheders samlede markedsføringsstrategi. Facebook er nemlig en utrolig intelligent markedsføringsplatform, hvor du har mange muligheder, og du kan ramme din målgruppe.

 

Der er ingen fast pris på Facebook-annoncering. Du kan købe annoncer for store og små beløb: Både 10 kroner om dagen og 10 millioner kroner om dagen.

 

Mulighederne er blandt andet:

  • Brug af retargeting, hvor du kan vise annoncer til folk, der tidligere har besøgt din hjemmeside. Her gøres der brug af Facebook Pixel, som er en sporingskode.
  • Kan købe videovisninger, likes, kontaktoplysninger og meget andet gennem valg af annoncemålsætning.
  • Detaljeret målretning mod din målgruppe (valg af køn, alder, område, geografi, interesser, adfærd mv.)

 

Søgemaskineoptimering (SEO)

Dette er en markedsføringskanal, som ikke mange kender, men virksomheder bruger millioner af kroner på det. Kort sagt handler det om at være synlig i søgemaskinerne (fx Google eller Bing). Hvis du søger på “fodboldstøvler,” så klikker du ofte på de hjemmesider, der kommer frem øverst på Google. Og derfor har hjemmesiderne naturligivs en interesse i at have de øverste placeringer – så de får flere besøgende => flere kunder.

SEO er et utrolig kompleks område. Det handler om, at Google skal vurdere, om din hjemmeside er god – og hjemmesiden skal derfor “fortjene” de øverste placeringer. Google ønsker at hjælpe dem, der søger, bedst muligt. Det er derfor ikke muligt at komme øverst på Google fra én dag til en anden – det tager måneder, nogle gange år.

 

Sådan arbejder du med søgemaskineoptimering:

  • Gode tekster, som er skrevet til målgruppen.
  • Andre hjemmesider “linker” til din hjemmeside.
  • At de besøgende på hjemmesiden har en god oplevelse: Er lang tid på siden, klikker rundt på flere sider.
  • At hjemmesiden er hurtig at klikke rundt på.
  • At hjemmesiden er responsiv (altså optimeret til mobile enheder som fx iPhone).
  • Teknisk optimering ved brug af <h1>- og <h2>-overskrifter, indsende sitemap til Google, overvåge at hjemmesiden indekseres rigtigt og meget, meget mere.

 

Google Adwords

Dette minder meget om søgemaskineoptimering, men der er alligevel stor forskel. Også ved Google Adwords handler det om at være synlig øverst i søgemaskinerne. Men gennem Google Adwords køber du dig adgang til de placeringer, der er markeret med “annonce” i Google, når nogle søger. Du kan selv prøve at søge efter et produkt – her vil der med garanti være nogle resultater øverst, som er markeret med “annonce.” Dette er Google Adwords.

Du kan vælge at “købe” forskellige søgeord. Hvis jeg har en hjemmeside, der sælger fodboldstøvler, vil jeg gerne købe mig synlig på ordet “køb fodboldstøvler.” Dette vælger man, når man opretter sine kampagner og annoncegrupper på Google Adwords.

Ved Google Adwords betaler du ofte per klik. Der er intet fast budget: Du kan bruge mellem 50 kroner om dagen til 40 millioner kroner om dagen.

 

Du kan læse mere om online markedsføring her: https://webbler.dk/